אמנים, אומנים, יוצרים. זו זכותכם וחובתכם להגן על שלכם

המידע המוגש בזאת אינו משמש תחליף לייעוץ מקצועי

אינני מכיר אותך באופן אישי אך כחובב אומנות מושבע (שאף הקדיש לכך שנות לימוד אקדמאיות)

אני יודע שלרוב  אמנים, אומנים ויוצרים בוחרים במקצועם ממקום של תשוקה, אהבה ורצון ליצור ולהשאיר חותם בעולמנו. בדרך כלל אנשי האומנות והאמנות אינם אנשי עסקים מפולפלים ובוודאי שאינם עורכי דין ומתוך כך הם ממוקדים ביצירה ומשאירים את כל השאר להשגחת אחרים או ללא השגחה כלל (כאשר לי באופן אישי לא ברור מה גרוע יותר)ובכל הנוגע לשמירה על זכויות היצירה מרבית האומנים והאמנים כלל אינם מודעים לדברים שניתן לעשות על מנת למנוע (או לפחות להגן ככל האפשר)על זכותם ביצירתם, על זיופים, העתקות וגניבת עין.

האם כך זה גם אצלך?

אם כן, הנה כמה טיפים שבוודאי תשמח לדעת עליהם:

כיתוב – בצמוד ליצירה מומלץ להוסיף את הסימן ©,  את שנת היצירה וטקסט קצר אודות זכויות היוצרים. כדאי וחשוב להוסיף כיתוב זה גם ברשת האינטרנט ובה אף ניתן להשתמש בסימן העתק מים ע"ג תמונות היצירה.

גיבוי ושמירת מסמכים – מומלץ ביותר לשמור, לתייק ולגבות במסמכים כתובים כל התנהלות הקשורה לתהליכי יצירת היצירה ובכלל זאת התכתבויות דוא"לים אשר יכולים לשמש כראייה קבילה בבית המשפט ואף מעידים על התאריכים בהם התרחשו. ניתן להתכתב עם ספקי משנה, שותפים, עם בני משפחה וחברים או עם עורך דין מלווה (אם יש לך אחד כזה).

שותפים וספקי משנה – באם יש ליצירה ספקים ושותפי משנה יש להסדיר מראש ובהסכם הבנות כתוב מה חלקם ביצירה, האם יש להם חלק ומה ערכו.

חוזים – חוזי מכירה, השכרה והחכרה של יצירות אומנות אל מול בתי מכירות ו/או אל מול הלקוח הסופי חשוב שיעשו בידי ידיים מקצועיות ויכילו (מעבר לתנאי התשלום והפרטים הטכניים הרגילים)גם סעיפים חשובים הנוגעים לרמת האחזקה של היצירה, הזכות לייצר בה שינויים, המיקום שתקבל (בתערוכה או בשטח) זמן החשיפה, הטקסט שתישא ועוד. כל אלו עשויים להיות קריטיים למיתוג, יחסי ציבור ולהערכת השווי של היצירה.